Aktualności
Maciej Krysiak - Twój trener personalny
 

Trenować w pasie kulturystycznym czy bez ?

Od czasu do czasu widuję na siłowni trenujących w pasie kulturystycznym.

Niby nic dziwnego, ale oni zazwyczaj używają go w niewłaściwy sposób.

Jak można używać pasa w niewłaściwej sposób?

To dosyć proste-jeśli łazisz po siłowni cały czas odziany w skórzany pas, to znaczy że używasz go w niewłaściwy sposób.

Jeśli zakładasz go w innym momencie niż bezpośrednio przed zaliczeniem 100% ciężaru w zaledwie kilku ćwiczeniach, to znaczy że możesz zrobić sobie więcej szkody niż pożytku.

Dlaczego?

Pas kulturystyczny ma za zadanie wzmocnić mięśnie środkowej części ciała dzięki dodatkowej stabilizacji, podczas wykonywania ćwiczeń z maksymalnym obciążeniem, w trakcie których mięśnie te są w dominującym stopniu zaangażowane.

Które to ćwiczenia?

Zasadniczo tylko 4:

-martwy ciąg

-wyciskanie sztangi leżąc

-wyciskanie sztangi nad głowę(stojąc i siedząc)

-przysiad

Wszelkie inne ćwiczenia nie tworzą warunków w których pas znalazłby uzasadnienie.

Korzyści wynikające ze stosowania pasa są w miarę oczywiste.

Przede wszystkim powoduje, że jesteśmy w stanie dźwigać więcej.

Istnieje jednak pewna cecha, która jest zdecydowaną wadą stosowania pasa.

Chodzi mianowicie o to, że zbyt częste i długotrwałe stosowanie pasa osłabia mięśnie stabilizujące.

Jak to możliwe?

Jeśli dźwigacie w pasie notorycznie, część pracy którą wykonują mięśnie korowe(stabilizujące)przejmuje pas kulturystyczny.

Skutek tego jest taki, że dochodzi do zaniku bądź nierównomiernego rozwoju mięśni okolicy pasa.

W wyniku takiego zjawiska, jesteście narażeni na całą masę urazów, których nie powiązalibyście z mięśniami pasa np. skręcenia stawu skokowego, ból okolicy bioder, ból pleców zarówno odcinka lędźwiowego jak i piersiowego lub szyjnego.

Podsumowując, zakładajcie pas tylko wtedy gdy dźwigacie ciężary maksymalne, tylko przy wymienionych wyżej ćwiczeniach i miejcie go na sobie jak najkrócej.

No comments

LEAVE A COMMENT