Aktualności
Maciej Krysiak - Twój trener personalny
 

Chcesz zacząć biegać?

Wiosna to czas w którym wiele osób myśli o tym aby zacząć biegać.
Większości z nich wydaje się, że bieganie jest czynnością tak naturalną i prostą jak chodzenie.
Niestety nie jest.
Jeśli chcesz się zatem uchronić przed kontuzją, a przy okazji znacznie poprawić swoją wydolność, przeczytaj poniższy tekst(odnosi się do biegania w terenie).

Początek
Jeśli nie biegałeś dłużej niż 5 lat, nigdy nie zaczynaj biegania od biegania.
Brzmi nielogicznie?
No cóż, może takie sformułowanie, zwiększy szanse, że zapamiętasz najważniejszą sugestię-jeśli chcesz dobrze biegać, zacznij chodzić.
Bieganie wydaje się absolutnie naturalną, niczym nieskrępowaną czynnością jaką może podjąć człowiek.
Prawda?
Nieprawda.
Skrępowani jesteśmy własną fizycznością.
Każdy kontakt stopy z ziemią to iloczyn waszej wagi. W trakcie wolnego biegu, wasza stopa czuje nacisk trzykrotnie większy od waszej wagi(zazwyczaj więcej niż 200 kg)
W czasie sprintu jest to wartość nawet siedem razy większa niż waga waszego ciała(najczęściej powyżej 500 kg)
Czy zatem uważasz, że możesz po prostu wstać i przebiec 3, 5 lub 10 km bez zwiększania szansy na odniesienia kontuzji?

Zacznij od marszu.
Kilka razy idź na spacer, szybki i dynamiczny. Żwawo poruszaj rękami i nogami, to i tak Cię zmęczy.
Następnie dodaj do tego marsz, później marszobieg a dopiero na koniec zacznij biec.
Cała procedura inicjacyjna powinna trwać około 4 tygodni.
Po tym czasie jesteś w stanie biec bez przerwy przez 20-30 min i przebyć w tym czasie 4-6 km.
Dobrym pomysłem jest skorzystanie z programu PUMA

http://bieganie.pl/?show=1&cat=19&id=547

Sprzęt
Podstawowym sprzętem dla Ciebie będą buty.
Przez pierwszych kilka tygodni, możesz wdrażać się w bieganie w dowolnych sportowych bucikach, ale gdy zaczniesz pokonywać po kilka kilometrów, zainwestuj w lepsze obuwie.

Latest comments
  • trafny tekst, pozdrawiam

    • dzięki, pozdrawiam

  • Dobra porada – sam też to przerabiałem. Kipiący od motywacji zacząłem biegać dosyć szybkim tempem i wiadomo co się stało po 20 minutach – cała energia uleciała… Bieganie po długiej przerwie trzeba zaczynać stopniowo, ale konsekwentnie.

LEAVE A COMMENT